Dag 80 tm 86

12 juli 2023 - Sint Maarten, Nederlandse Antillen

Maandag 26 juni

Vandaag gingen we toch nog een keer naar stage toe. Er was een talentenjacht georganiseerd dus dat konden we niet missen. Rond 8 uur waren we op stage en heb ik nog een foto kunnen maken met mijn klasje. Tenminste.. er waren er maar 15 van de 25 maar dat mocht de pret niet drukken. De talentenjacht was super leuk en uit elke groep waren er kinderen die deelnamen. Sommige kids hebben echt al veel talent. Er werd gedanst, geturnd, gezongen en grappen gemaakt. Na de talentenjacht nam groep 8 afscheid. Niet alleen van hun werd afscheid genomen maar ook van juf Kelly, juf Milou en ze stonden nog stil bij ons afscheid. Juf Sammy had met de kinderen nog een werkje voor me gemaakt en van Juf Samantha, de directrice kregen we een Sint Maarten tas en een speech. Een waardig afscheid. Om 12 uur waren we klaar en haalde we even wat lekkers te eten. Stephanie had haar resultaten van haar verslag binnen en ze is geslaagd🥳🥳. Joyce en Stephanie gingen samen het eiland bekijken. Lotte en ik gingen naar Mullet bay beach. Hier kwamen we Alexander tegen, ook wel koning Alexander, de bedjesman. Een vriendelijke gast die Nederlands sprak en woonde in Rotterdam. Iedereen komt hier uit Rotterdam. Omdat Lotte en ik nog moesten sporten aten we lekker bij het strand. Ik had een veel te pittige pizza die overigens wel super lekker was. Je kan hier altijd je eten mee naar huis nemen als je het niet op krijgt dus dat deden we maar. Om 7 uur moesten we sporten, omdat Stephanie nog niet terug was met de auto wilde we met de bus. Er is altijd een bus, behalve nu. Na even bijgekletst te hebben met Leo (onze taxichauffeur die we nooit meer appen , maar wel elke dag naar elkaar zwaaien) zijn we maar gaan lopen. Het was nog licht dus dat ging prima we zouden alleen veel te laat komen. Gelukkig herkenden iemand van het sporten ons, dus die stopte en we konden met haar mee rijden, super lief. Na een zware training gingen we naar huis.

Dinsdag 27 juni

Tijd voor Pinel. Pinel is het onbewoonde eiland wat op 10 minuutjes varen ligt vanaf het eiland. Het voelt gek genoeg alsof je op vakantie bent als je daar bent. Alsof Sint Maarten zelf niet prachtig genoeg is. We aten een veel te grote lunch en Joyce en ik hebben nog gesnorkeld. Het was super ondiep en veel zeegras. We hebben ook nog gesnorkeld aan de andere kant waar veel meer te zien was. Om 4 uur namen we de boot terug. Na nog wat dominos restjes te eten thuis was het tijd voor salsaaa. Er was geen extra instructeur dus we hebben gewoon les 1 herhaalt, achja geen probleem. Joyce deed ook mee voor de eerste keer. Na de les ben ik door gegaan naar de gevorderde klas en na de les kwamen de dames met Lotte weer terug. Na een paar uurtjes dansen gingen we naar bed.

Woensdag 28 juni

De wekker ging om 8 uur, we gaan een strandentour doen. Lotte had snachts een gesprek gehad dus die ging nog even bij slapen. We begonnen bij CupeCoy beach, hier wilde we al heel lang heen, waar we prachtige foto's hebben gemaakt. De rotsen waren in alle kleuren echt een plaatje. We waren opzoek naar een grot maar die hadden we nog niet kunnen vinden. Hierna reden we naar Plum beach, een strand achter een enorme villawijk. De ingang grenst direct aan het Trump huis. Na even stiekem over het randje gekeken te hebben zijn we door gegaan. Om überhaupt al bij dit strand te komen ben je minstens 15 minuten door een villa wijk aan het rijden, hoe bizar. Nu gingen we naar Baie Rouge waar we prachtig gesnorkeld hebben, we hebben zelfs puffvissen gezien. We wilde naar het gat zwemmen, maar we hadden niet allemaal waterschoenen aan dus we zijn weer terug gegaan. Ondertussen was Lotte ook gekomen met de taxi dus we waren weer compleet. Het was super warm dus we bleven niet heel lang nog liggen. We liepen naar Davids Hole en reden daarna door naar de Mac. We waren helemaal gaar dus besloten om naar huis te gaan. Nog even snel wat stukjes pizza van maandag en door naar sporten. Het regende niet normaal hard en het onweerde ook. We waren maar met 7 mensen, meestal wel met 13. We deden oefeningen met een elastiekeband om onze benen, het was mega zwaar. Hierna werd er nog even stilgestaan bij ons afscheid, zo lief.

Donderdag 29 juni

Omg, morgen komt Patrick al!! Vandaag moesten we even wat dingen regelen. We hadden een hele lijst gemaakt. We moesten langs de winkel, de auto tanken en de banden oppompen. Hierna reden we naar een tourshop waar we een trip naar Saba hadden geboekt voor dinsdag. Toen gingen we naar Kim Sha Beach om een duiktour te regelen voor donderdag. Hierna reden we door naar de Franse kant, hier gingen we lunchen en daarna aan het strand liggen bij Orient bay beach. Het was bewolkt wat ook wel even lekker was. Orient bay grenst aan de oceaan waardoor het wat frisser is in het water. Op een gegeven moment ging het weer onweren en was het tijd om te gaan. 6 uur haalde ik de huurauto op, een open jeep dat piepte en kraakte aan alle kanten. Ik zou eigenlijk een andere auto krijgen maar die was verkocht. Ik hoefde niet te betalen en had bedenktijd. Helaas regent het de laatste tijd best wel veel waardoor een open auto niet je van het is. Ook de achterbank was niet overdekt en kon niet vast, hmm dan toch maar naar wat anders kijken op internet. In de avond gingen we naar Grand Case wat drinken in de uitgaansstraat. We zaten bij Blue Martini en het was lekker druk. Na een heerlijke cocktail zijn we weer richting huis gegaan. Ondertussen was de planning in grote lijnen uitgedacht en konden we dit op papier zetten.  Met 3 dagen van de 11 nog met een open planning, was de rest al volgepland met een ochtend, middag en avond programma. Dit wordt hele drukke, leuke maar ook vermoeiende dagen.

Vrijdag 30 juni

Vandaag komt Patrick!! Omg. Zo zin in. Voordat het zo ver was moest er eerst nog een auto switch gebeuren. Samen met Lotte ging ik naar de car rental dicht bij ons huis. Het was eerst nog een beetje een gedoe om een auto te huren zonder rijbewijs en creditcard, gelukkig geloofde ze me dat mijn spullen eraan kwamen in het vliegtuig dus mocht ik de auto meenemen. We brachten de jeep terug en reden nog even langs de carrefoor om een ontbijtje te halen. Ok half 1 gingen we naar de airport en het vliegtuig vloog ons al te gemoed. Na een halfuurtje wachten was het dan eindelijk zo ver. Daar was Patrick eindelijk. Het was zo onwerkelijk om hem weer te zien. We reden naar huis en Lotte nam de taxi om te gaan zwemmen met de andere meiden. Patrick kon even zijn spullen uitpakken en ik kon aan de slag al mijn nieuwe passen en simkaart te installeren. We reden naar de Franse kant om de laatste stappen voor de pas te installeren en hierna kon ik eindelijk weer bij mijn geld. We reden een rondje door Simpson Bay en konden daarna lekker uitrusten tot dat de meisjes weer thuis kwamen. We gingen lekker bbq'en en hadden nog even een sein signaal gedaan naar het dorpje aan de overkant van het water waar Kelly woont. Gelukt! Na het opruimen maakte we ons klaar voor een avondje Lagoonies. Vet raar dat er zoveel mensen al weg zijn en je amper nog iemand kent. Rond 11 uur gingen we naar huis.

Zaterdag 1 juli

De laatste dagen gaan in! Het is vandaag ketikoti ook wel emancipatie dag. De dag waarop de vrijheid van de slavernij wordt gevierd. We kwamen aan bij een tentje op de boardwalk in Philipsburg waar een groot podium was. We maakte nog een praatje met juf Christal die in de organisatie zat, ze zag er prachtig uit in haar traditionele jurk. Iedereen was heel chique en officeel gekleed. Er werd gezongen, gedanst, poëzie voorgedragen en muziek gemaakt. Ze waren de dag al om 07.00 begonnen in de kerk en wij waren er rond 9 uur. Het einde naderde en iedereen kreeg een bloem van de flamboyant boom. Aan het eind van de dienst, die overigens zo indrukwekkend was dat ik het koud had van de kippenvel, mochten we gezamenlijk de bloemen ter water leggen. Een hele indrukwekkende ochtend. Hierna hebben we een laat ontbijt gegeten aan het strand en zijn daarna langs Kelly, Youri en Sem gegaan om afscheid te nemen. Zij verhuizen weer terug naar Nederland. We hebben onze spullen gepakt en zijn naar Mullet bay beach gegaan. Samen met stephanie en Joyce heb ik gesnorkeld en wat was er mega veel zin. Niet normaal. We hebben ook nog een mega barracuda gezien en op de terugweg werden we geseint door wat mensen op een boot dat ze een mega vis in het water zagen zwemmen. Nou en wat voor vis, ik dacht letterlijk dat er een haai aan kwam zwemmen, ik wilde hem niet eens filmen met mijn go pro ik wilde zo snel mogelijk weg uit de zee. Omg wat was dit eng. Het bleek een tarpoen te zijn, die gemiddeld dus 2 meter worden en vaak verward worden met haaien, niet zo gek dus dat ik er van schrok. Rond 9 uur gingen we naar de carnival Village voor het Cooler Fet feest. Een soort carnaval feest maar dan om het einde van de slavernij te vieren. Zo dom als we waren hadden we geen koelbox meegenomen, en de naam zegt het al koelbox feest. Gelukkig waren er wel wat kraampjes open waardoor we wat drinken konden kopen. Het was heerlijk om weer in de Village te zijn. Hoewel iedereen wat netter gekleed was als in, niet half naakt en er minder getwerkt werd als anders was het niet minder leuk. Patrick had natuurlijk een hele grote cultuurshock zo op zijn eerste officiële dag maar dat mocht de pret niet drukken. Ook hebben Patrick en Joyce hun eerste Johnny cake gegeten.

Zondag 2 juli

Vandaag gingen we kanoën, tenminste dat dacht Patrick. Voor zijn verjaardag wilde ik graag hem een jetskitour geven. Hij kon zijn geluk niet op, verassing geslaagd. Om 10 uur hadden we afgesproken, zo dom dat we zijn waren we natuurlijk weer op tijd. Niemand is hier op tijd. Om kwart voor 11 kwam Orlando eindelijk en we moesten ook nog drinken kopen en naar Philipsburg rijden want daar waren de jetski's heen gebracht. Rond 12 uur gingen we eindelijk de zee op, met een andere instructeur. Het was weer heerlijk en omdat we het al een beetje kende van de vorige keer gingen we nog harder. We maakte een ander rondje wat ook wel leuk was. De terugweg was de zee onrustig de golven waren heel hoog en ik heb nog een grote jump gemaakt met mijn jetski, vet. Ook kwam er precies boven ons een vliegtuig van KLM zijn landing inzetten wat ook gaaf was om te zien zo midden op zee. Toen we weer thuis waren wilden we eigenlijk nog naar het strand, eindstand, iedereen heeft 3 uur geslapen. We waren helemaal gaar dus gingen lekker pizza eten bij pizza & co. Later op de avond hebben we bever bende gespeeld wat weer hilarisch was.

Liefs mij🌸

1. Cornelis: