Dag 1

10 april 2023 - Schiphol Airport, Nederland

Zondag 9 april

Daar ging ik dan, 04.00, op naar schiphol. Samen met papa, mama, Maaike en Patrick.

05.45 kwamen we aan op Schiphol. Hier zou ik Lotte en Stephanie meeten. Rond 07.00 zijn we naar de bagage check gegaan. Na veel knuffels, kusjes en tranen hebben we afscheid genomen van vrienden en familie. Het was nu echt begonnen.

De bagage check-in en douane gingen voorspoedig. Om 09.20 konden we boarden en om 09.45 gingen we dan op weg naar ons avontuur.

De reis ging voorspoedig, we keken lekker film, speelde wat op de switch en dommelde wat weg. Iets later als verwacht landde we op vliegveld Princess Juliana International Airport. We kregen een warm onthaal (letterlijk) door iemand die op zijn steeldrum Caribische deuntje aan het spelen was.

De rij bij de douane was lang, het vliegveld is nog niet af, maar dit was gelijk een goede test voor de mentaliteit hier op het eiland, lekker rustig aan. Wij werden opgehaald door Audrey zij is de directrice van de Sister Regina Primary school, de school waar wij gaan stagelopen. Nadat we een korte stop gemaakt hadden bij een supermarktje reden we richting ons huis. WAUW! Wat een uitzicht!

Nadat we kort onszelf opgefrist hadden nam Audrey ons mee voor een eiland tour.  Wat een gaaf en mooi eiland. Elk stukje dat je aflegt is totaal anders. Overal op straat zijn mensen aan het chillen, bbq'en en er klinkt vrolijke muziek. Mensen zijn hier heel beleefd, goodmorning sweetheart, goodafternoon darling, liften is ook geen probleem, je hoeft niet zelf te tanken(tanken is $1,45 de liter), je boodschappen worden ingepakt en naar de auto gebracht en zelfs de slagbomen worden met de hand bediend.

Wel is het milieu hier heel anders dan in Nederland. In 2017 heeft storm Irma een deel van het eiland verwoest, de Franstalige kant van het eiland was vooral de sjaak. Je ziet nog veel troep langs de weg en sommige huizen zien eruit dat je denkt.. hoe kunnen mensen hier in wonen. Andere huizen zijn weer zo groot dat je denkt.. hoe kun je dit betalen? De wegen zijn stuk en er lopen ook veel hondjes rond (en wilde geitjes).

Het systeem hier op Sint Maarten is ook heel anders, verkeersboetes? Dat kennen we hier niet, vertelde Audrey zonder gordel rijdende met een biertje in de bekerhouders. Zorgverzekeringen? Dat kennen we ook niet, alles wordt vergoed. Wel is het zo dat de lonen voor leerkrachten achteruit zijn gegaan met $500 dollar en het eten erg duur is. Mensen die hier blijven wonen doen het vooral voor het eiland en de mensen die hier wonen. Tenminste.. er zijn verschillende stukken op het eiland waar je liever niet wilt komen, zelfs de politie komt hier liever niet tot nooit. Op de dump wonen veel illegalen die ook gewelddadig kunnen zijn tegenover, in hun ogen, verkeerd volk. Aan de Franse kant van het eiland ligt ook nog een ghetto. Om 11.00 staat de bbq hier aan en keiharde muziek. Jongens van alle leeftijden met ontblote bovenlichaam maken wheelies op hun motor door de wijk, waarop Audrey steeds zei.. ja, dat soort mensen gaan dus dood hier op het eiland.

Nadat we een tour gedaan hadden van 1,5uur met tussenstop met prachtig uitzicht, heeft Audrey ons naar een restaurant gereden. Met zn 3e hebben we ons eerste avondmaal gegeten. De terugweg liepen we naar ons appartement, de eerste rat en kakkerlak is al gespot. Bah. Vuilniszakken worden daarom ook elke dag opgehaald door de vuilniswagen.

Nadat ik 25 uur wakker was geweest was het tijd om in slaap te gaan vallen. Audrey zou ons namelijk om 08.15 alweer oppikken om ons naar de huurauto te brengen. Hierna hebben we boodschappen gedaan en schrokken ons rot! 483,23 dollar🫠 voor een boodschappenkar vol?? Gelukkig bleek het achteraf in gulden te zijn, wat dus de helft van de prijs was.

Morgen gaan we voor het eerst naar stage om mee te doen met een tweedaagse studiedag.

Ik zal proberen om de paar dagen of wekelijks een nieuw blog te schrijven. De fotos en videos zijn te vinden onder fotos of videos dag 1.

🌸liefs mij

1. Anita:
    10 april 2023
    Mooi verhaal.Spannend land ook.
  2. Iris:
    11 april 2023
    Haha, spannend ja? Valt wel mee hoor🤭
  3. Cornelis:
  6. Iris:
    Dankjewel lieverd😘
  7. Aaltsje:
    11 april 2023
    Wat een mooi avontuur: stage lopen op Sint Maarten!
    Heel veel plezier en succes daar en ik hoop veel van je te lezen.
    Liefs
  8. Iris:
    12 april 2023
    Dankjewel voor het lezen! Komt vast en zeker goed hier☀️
  9. Petra:
    11 april 2023
    Leuk om te zien waar je bent. Veel plezier!
  10. Iris:
    Dankjewell 😘