Dag 15 tm 19

2 mei 2023 - Philipsburg, Nederlandse Antillen

Een lange blog dit keer! Ga er even voor zitten!

Zondag 23 april

We hebben lekker uitgeslapen tot begin middag. We hebben ondertussen een mega lijst gekregen van bekende waar alle leuke hotspots zijn op sint maarten. We gingen naar Grand Case beach een dorpje na Marigot. Een heerlijk strand met in het midden een mooie beach bar en restaurant. Na wat uurtjes bakken hebben we een reservering gemaakt en zijn hier gaan eten. Het was een chique bedoeling en het eten was waanzinnig. Rond 21.00 zijn we naar de taxi gelopen waar we nog onderweg opgewacht werden door een rat, bbrrrr. Leo onze taxichauffeur van de overkant stond ons al op te wachten, op naar de Bacchanal Sunday party in de carnavalvillage. Na een korte rij kwamen we binnen en iedereen zag er zo leuk uit. Het mooie hier op sint maarten is dat je je kan kleden hoe jij wilt en niemand die je raar zal aankijken. Ook of je dik of dun bent, schaars gekleed of met een badmuts oploopt omdat je haar dan niet nat wordt, zolang jij je goed voelt in je outfit is het gedoogd. Het feest staat bekend om zijn waterkanonnen, 3 grote vrachtwagens met tanks volgelanden met water stonden op het terrein. Je danste letterlijk in de 'regen' en het was heerlijk, zoveel adrenaline kwam er naar boven. Er waren heel veel artiesten die er een grote show van maakte en steeds in het midden werd je nat gespoten door de waterkanonnen. Er werd ook nog met poeder gegooit, inhoud van flesjes water en met doekjes. Om iets over 3 was er een vuurwerkshow. Als je dit zo allemaal ziet denk je echt ... In Nederland hadden al zoveel mensen geklaagd over geluidsoverlast/ vervuiling/ waterverspilling.. en niet dat het niet zo is natuurlijk alleen hier kijken ze niet zo nauw (bij bijna niks eigenlijk). Na de vuurwerkshow was er nog een afterparty die zo lang duurde als dat de laatste personen weg zouden gaan, wij vonden het mooi geweest en werden om 04.00 opgehaald. Onze voeten waren helemaal wit toen we onze schoenen uit deden, die hadden na 6 uur badderen in onze schoenen genoeg water gezien.

Maandag 24 april

Weer een uitslaapdag, 3 dagen achter elkaar feesten was even genoeg, er komen nog genoeg leuke dingen aan dus even uitrusten. Vandaag hebben we naast de booschappen doen verder niks gedaan. Dit is in een onbekende winkel al een opgave op zich. In de avond hebben we lekker tv gekeken.

Dinsdag 25 april

Vandaag zijn we naar Philipsburg geweest. Er moesten nog wat schoenen gekocht worden voor de Jouvert morning parade. Hierna zijn we lekker op het strand gaan liggen en hebben genoten van een stel dansers die een (denk ik) traditionele dans danste. In de avond hadden we onze 2e salsales waar we weer met nieuwe partners danste en een nieuwe draai aangeleerd hebben. De rolverdeling is laat maar zeggen oneerlijk verdeeld. De mannen hebben vaak alleen maar passen opzij of naar achter, waar wij, de vrouwen, moeilijke snelle passen moeten maken, een leuke uitdaging elke keer weer. Al moet ik zeggen dat de draai er moeilijker uitzag dan hij bleek te zijn. Hierna zijn we naar de bioscoop gegaan, elke dinsdag kan je voor $5 naar de bios, dat is dus ongeveer €4,50 per kaartje. We hebben de film beautiful disaster gezien.

Woensdag 26 april

Vanochtend hadden we school. Lotte moest half 5 opstaan en Stephanie en ik om kwart over 6. Verder heb ik deze dag letterlijk niks anders gedaan dan gebeld met vrienden en familie. In de avond ben ik met Stephanie rond 18.30 nog even snel een duik gaan nemen bij Simpson bay beach, het strand dat letterlijk tegenover onze stageschool ligt. We moeten vroeg gaan slapen want vanacht gaat de wekker om 01.30...

Donderdag 27 april

De wekker.. 01.30... wat we gaan doen? We moeten ons gaan klaar maken voor de jouvert morning. Dit houdt in dat er 11 wagens met bandjes/djs of muziek rond Philipsburg rijden waar duizenden mensen achteraan lopen. We hoorde dat het een hele happening zou zijn dus we dachten laten we meedoen. We hadden in Marigot en in Philipsburg al wat geshopt om ons te verkleden, glitters, diamanten, vleugels, tasjes, boa. Stephanie heeft onze haren ingevlochten en onze vaste taxichauffeur stond al ons naas het huis op te wachten. Gelukkig maar anders zouden we vast weer lastiggevallen worden door ratten. Daar gingen we dan, op naar Philipsburg, in de hoofdstraat, waar de optocht begon. Wij liepen mee met de Soggy Dollar bus en we hadden ook allemaal een bedrukt shirt aan zodat de organisatie kon zien bij welke bus je hoorde. We liepen tussen 2 touwen die omringd waren door security, niet nodig maar toch ergens een veilig idee. Aan de bar werd bier uitgespeeld en shotjes wodka. Voor onze bus reed een wcwagen, ook niet verkeerd en daarvoor stonden vrouwen die eten uitdeelde, ook allemaal bij de prijs inbegrepen. We hebben van 04.00-11.00 de optocht gelopen. We hebben gedanst, plezier gemaakt en veel bekenden gezien. Het was een hele happening en het was bijzonder om deel uit te maken van de community. Nadat we door 2 collegas af zijn gezet zijn we even op bed gaan liggen. 2 uurtjes verder en we verruilden onze diamantjes en glitters voor roodwitblauwstrepen en oranje outfits. Vandaag is het namelijk ook Koningsdag en dat moet ook nog gevierd worden. Een betere plek dan op het strand kan natuurlijk niet en laat het nou net zijn bij het strand dicht bij stage, een thuiswedstrijd dus. We gingen een keer met dus bus, dat kost je dus minder dan een euro per persoon voor een kort stukje en rond de €1,50 voor een langer stuk.. hoe dan? Bij het feest kwamen we natuurlijk weer veel bekenden tegen want, nederland vindt nederland. Na hier nog wat drankjes gedaan te hebben waren de meiden toch best moe en zijn we naar huis gegaan. Fijn dat zij wel een vermoeidheidsgrens hebben want ik ging er allang weer overheen. Morgen gaan we uitslapen want bijna de hele dag feesten van 's nachts tot 's avonds op amper 4 uur slaap is vermoeiend.

(Fotos en video overzicht komen eraan)

Liefs mij🌸

3 mei 2023
    ❤️❤️
  3. Oma:
    7 mei 2023
    Ik weet niet of dereactie is aangekomen daar om schrijf ik weer wat
    Ik ge niet van je spontane verhalen,je heb een leuke vakakantie week gehaden heerlijk zwemmen geniet er nog maar van,liefs van oma
  4. Iris:
    7 mei 2023
    Hoi Oma,

Ja ik heb je berichtjes gelezen! Morgen inderdaad weer aan het werk, dat wordt weer even wennen. Wij hebben een hele fijne vakantie gehad!