Dag 43 tm 48

8 juni 2023 - Sint Maarten, Nederlandse Antillen

Zondag 21 mei

Vandaag stond ik weer vroeg op om richting mijn ouders te gaan. Om half 10 was ik in het Franse gedeelte. Tijd om wat plekken te bezoeken. We begonnen bij Rotary Lookoutpoint en liepen naar een onbewoond eilandje , het water was best hoog. Na even rondgelopen te hebben en genoten hadden van het eiland liepen we terug. Hier heb ik ook voor het eerst uit een kokosnoot gedronken. We zijn doorgereden naar Grande Cayes waar we nog wat leuke ezeltjes gezien hebben. Opweg naar de volgende locatie kwamen we nog een verlaten hotel/school oid tegen. We zijn even een kijkje gaan nemen. Het was super creepy, zelfs overdag. Door de wind was er een deur aan het open en dicht slaan dit maakte het extra creepy. Alle isolatie hing uit het plafond en de muren waren volgeschreven met depressieve teksten. Dat je zomaar in zo'n gebouw mag rondlopen was een bijzondere ervaring. We reden door naar Anse Marcel, het noordelijkste puntje van het eiland. Het uitzicht was adembenemend. We gingen eerst even wat drinken en hierna lekker te zwemmen. Omdat we geen strandbed wilden moesten we een eindje het strand op lopen. Ze hadden nog lekker koude pizza mee van de avond ervoor en het was ondertussen etenstijd, dus dat ging er wel in. We zijn hier even lekker afgekoeld en hebben na een tijdje besloten om naar Happy bay Beach te gaan. Dus hup de auto weer in en naar de volgende locatie. We wilde eerst nog met de auto naar het puntje van het eiland rijden maar die weg zat dicht en het was veels te warm om te lopen. Ondertussen had ik nog even fijn mijn simkaart geblokkeerd waardoor ik even niet meer bereikbaar was en dat was aan mijn humeur wel te merken. De weg naar happy bay beach was ook al afgesloten met een hek, dus moesten we de toeristische route nemen. Zo zonde dat er zoveel rotzooi langs de weg ligt, alsof je door een stukje vuilnisbelt heen loopt. Uiteindelijk hadden we de weg gevonden en namen we plaats op het strand. Ondertussen heb ik via mama's telefoon mijn simkaart weten te deblokkeren dus mijn vrolijke humeur had weer plaats gekregen om terug te komen. Op happy bay beach worden soms ook hele grote feesten gehouden. Het strand was versierd met versierde bomen en een soort slingers. Dit is een voorbeeld van een strand waar je ook topless of naakt mag zonnen, mij niet gezien, maar dit is op de meeste stranden een no-go. We gingen helemaal rechts liggen bij de rotsen zodat we nog even konden snorkelen. Wat is de onderwaterwereld toch fantastische. Eerst leek het alsof je niks zag maar als je 2keer knipperde met je ogen zag je opeens wel 50 verschillende vissen rondzwemmen. Van mini's tot iets groter als mijn hand in alle vormen en patronen. Ook heb ik voor het eerst een zee egel gezien, dat was zonder waterschoenen en flippers toch best een beetje spannend. De rotsen onder water waren best hoog dus je moest goed kijken waar je heen ging zwemmen. Na hier nog even een tijdje te zijn geweest was het tijd om even op te frissen bij het appartement van papa en mama. Na een halfuurtje gingen we weer verder naar sunset bar&grill in grand case om even lekker te gaan eten. Hier was ik al eens geweest en ik wist dat ze het uitzicht prachtig zouden vinden. Tijdens het eten zwommen er voor ons in de zee allemaal Tarpoens. Ze waren echt groot en goed te zien vanaf bovenaf. Na het eten heb ik papa en mama afgezet bij hun appartement en mocht ik weer een lekker tourtje maken van noord naar zuid (toch nog een halfuur rijden).

Maandag 22 mei

Oudjaarsdag. Vandaag hadden we weer stage en ging de wekker dus weer.. jaa!! Vroeg. Ik ging de nieuwe letter aanleren en een werkje met de kinderen doen. Na stage zijn we naar huis gegaan en hebben we s' avonds gesport, wat weer erg vermoeiend was. Rond 11pm, 23.00 heb ik een pakketje open mogen maken van mijn vriendinnen uit Nederland voor mijn verjaardag. Er zat een kussensloop in die diende als spandoek, confetti, vlaggetjes en ballonnen in de vorm van 25. Ik heb de tranen niet binnen kunnen houden en om 00.00 werd ik gebeld door patrick.

Dinsdag 23 mei

Mijn verjaardag! Vandaag ben ik 25 geworden. Nadat ik met Patrick en mama gebeld had ben ik gaan slapen. S' morgens werd ik wakker en werd ik verrast door een versierde woonkamer. Ik kreeg cadeautjes van Stephanie en Lotte. Hierna gingen we naar stage. Ik werd gefeliciteerd en de kinderen konden niet ophouden met verkondigen dat ik jarig was, heel lief. Rond 13.45 heb ik getrakteerd wat goed in de smaak viel. Na stage kwamen om 16.00 mijn ouders die mij ook overvielen met cadeaus. Patrick had ook nog een brief meegeven aan papa en mama. Kennelijk waren vrienden en familie achter mijn rug om al een lange tijd bezig foto's en verhalen aan het verzamelen van mij, om vervolgens een magazine in elkaar te zetten. Mijn eigen magazine vol mooie woorden, echt een feest om te lezen en te bekijken. Om 18.15 had ik gereserveerd bij Melange om te gaan eten. De stoelen en tafel waren mooi versierd. We hadden heerlijk gegeten en ik kreeg zelfs nog een verjaardag toetje en werd toegezongen. Na een korte stop bij huis bracht Leo (de taxichauffeur) ons naar Soggy. Ook hier had iedereen mijn verjaardag onthouden, zo super super lief. De dansleraren, het barmeisje en een danspartner. Ook werd ik een aantal keren uitgenodigd om mijn verjaardasgsdans te dansen, super leuk. Ik heb zelfs nog twee keer gedanst met het oude kleine mannetje, een goal voordat ik naar Nederlands zou gaan. Deze man kan zo fantastisch dansen! Rond half 2 was het tijd om te gaan en dat was maar goed ook. Het regende enorm en we renden door plassen water heen. Doorweekt van 20meter rennen en wel zijn we thuis aangekomen. Lekker slapen en nagenieten van deze bijzondere verjaardag.

Woensdag 24 mei

Om 08.30 hadden we weer les, pff dat was vroeg. Ik heb al een week niet kunnen uitslapen en de moeheid begint zijn tol te eisen. Na een uurtje ben ik het bed weer ingekropen en heb ik tot half 2 geslapen. We zijn in de middag nog een uurtje naar het strand gegaan want het was tijd om te sporten. Met al mijn spierpijn in mijn lichaam heb ik toch maar goed doorgezet en waren Lotte en ik trots op onszelf.

Donderdag 25 mei

Vandaag gingen we op stage bellen met mijn klas uit Nederland. We zongen de Sint Maarten song, een liedje over soep, konden wij in het Nederlands tot 20 tellen en de Nederlandse kinderen in het Engels tot 10. Ook gingen we vragen voor elkaar verzinnen. Zo konden wij onze lievelingskleur in het Nederlands vertellen en zij in het Engels die van hun. Het was zo super leuk om mijn oudje klasje weer te zien. Ik had mijn duo-collega de dagen ervoor al een introductiefilmpje gestuurd over mijn leven hier op het eiland. Verder heb ik deze dag nog een les gegeven over respect en communicatie en hebben we woorden gehakt en geplakt die de letter aa in zich had, de letter van de week. De dag ging vlot en desondanks dat we de hele dag politie hebben moeten spelen in de klas (de les over respect was alweer ver te zoeken) was het toch een leuke dag. In de avond hebben we niets gedaan want de volgende dag stond er een lang programma op de planning.

Vrijdag 26 mei

Om 09.00 moesten we ons verzamelen bij de haven naast het politiebureau. Hier zou een catamaran (grote boot) ons ophalen voor een snorkeltour. Cato en papa en mama waren ook mee. We voerden eerst naar Prickly Pear. We hebben denk ik zo'n 2 uur gevaren en toen kwamen we inderdaad aan bij het mooiste strand wat ik ooit gezien heb. Het zand was knal wit en de zee was fel fel blauw. Het was net een plaatje van het internet. Je kon kiezen om naar het strand te gaan of te gaan snorkelen. Wij gingen natuurlijk als een malle de zee in en zagen heel veel visjes, ook nog een soort regenboogvis. Ik had mijn go pro mee dus ik heb alles vast kunnen leggen. Na driekwart moesten we de boot weer op. We voerden verder naar Anguilla een ander eiland. Op de heenweg hadden we al een lekker stokbroodje met verschillend beleg gehad en nu kregen we wij de tweede stop een gigantische lunch. Er waren verschillende salades en de keus in vlees was natuurlijk of kip of ribs. Persoonlijk kan ik nog steeds niet wennen aan al dat kip aan bot, bah. Deze stop duurde anderhalf uur dus we hadden genoeg de tijd om na een snelle lunch te snorkelen. We hebben weer mega veel visjes gezien ook hele felle blauwe en gele, gestipt en gestreept en honderden zee egels. Op het einde zag ik nog een grote barracuda zwemmen en natuurlijk had ik alles weer op film. Bij long island beach maakte we onze laatste stop. We stopte voor de huizen van Trump, Oprah en Will Smith. Ook heb je hier het enige 5sterren!! hotel waar je 10.000$ per nacht betaald, t is maar waar je je geld aan uit wilt geven. Ondertussen waren alle Amerikanen op de boot (iedereen behalven ons was Amerikaans) dronken. We zouden hier een stop maken van 30 minuten om nog even af te koelen. Dat verliep wel even anders...

Ik was al 3x van het paddle board gevallen en had allemaal water achter mijn lenzen zitten, ik mocht even bij de bemanning in zijn kleine bootje zitten. Papa kwam aan gezommen en vertelde de man dat er 2 dronken amerikanen op het strand zaten die met geen mogelijkheid meer naar de boot zouden kunnen zwemmen. Ik zei nog voor de grap tegen de man, to the rescue! Niks was minder waar. We kwamen aan het bij strand en de boot werd tegen de stijle zijkant van het strand geparkeerd. Er lag een vrouw in het water te dobberen en ze was 'okay' en zo zag ze er op dat moment ook uit, dus hij hielp eerst de man in de boot. Toen de man de boot in was begon zijn vrouw die net nog 'okay' was half te verzuipen in het water. Op het moment dat hij de vrouw het strand op trok, viel de man achterover weer uit het bootje. Op dit moment was het nog grappig want wat een domme dronken mensen (excuus). De vrouw lag op het strand en de man werd uit het water gevist. Op het moment dat de man uit het water gevist was , was de vrouw alweer in het water gedreven en was nu echt aan het verdrinken, ze bleef maar kopje onder gaan en soms voor langere tijd. Omdat we eerst gefocust waren op die man was ze dus al een tijdje aan het verdrinken. Ondertussen kwamen de meiden en papa en mama en nog een bemanningslid snel naar ons toe gezwommen. Dit was geen grapje meer. Ik sprong uit de boot en probeerde het hoofd van de vrouw omhoog te houden zodat ze geen water meer binnen zou krijgen. Even een side note, de vrouw woog echt rond de 150 kilo en haar man iets lichter. Op een gegeven moment lag die vrouw op mij (geen prettige ervaring) en ik ondersteunde dus haar hoofd. We probeerde haar met z'n 3e op te tillen maar ze was zo dronken (en wss konden haar benen haar gewicht op dit moment niet meer tillen) dat ze maar om bleef vallen. De stroming was ook heel erg hard en het strand heel stijl dus ze knalde een paar keer tegen een groot rotsblok die half in de zee lag en ging weer kopje onder. Ze is echt wel 6/7keer omgevallen. Papa stond ondertussen met de man op het strand en cato en lotte hielden de boot in bedwang. Uiteindelijk hebben we haar letterlijk op kop de boot in geduwd. De man dacht dat hij wel weer op de zijkant kon gaan zitten, noway, ook maar de boot ingeduwd. Wat een spektakel. Wij tussen de 21 en 25 jaar + papa en mama en de bemanning, iets ouder als wij waren, jong en verstandig VS mensen rond de 50/60 dronken als een hond. Het kleine bootje had de mensen afgezet bij de catamaran en mama had ondertussen even alle drank uit de bidon van de vrouw leeggegoten. Side note, die vrouw had dus der eigen mega bidon bij zich die ze om de 10 minuten liet bijvullen met rumpunch. Geen wonder dat ze zo dronken was. Er stonden nog 2 amerikanen langs de kant, ook lam, ofcourse. De vrouw vond dat ze nog wel kon zwemmen naar de boot maar wij verplichtte haar om gewoon in de kleine boot te stappen. Nou stappen konden ze ook niet meer, ze waren zelf de boot in gevallen. Samen met mama gingen we opweg naar de catamaran. De anderen kwamen hierna ook. De mensen bedankten ons en de bemanning ook. De dikke vrouw leek totaal niet onder de indruk van wat er allemaal gebeurd was. "Ik ademde toch nog, dit was niks joh" en dit herhaalde ze nog een paar keer. Vanaf dat moment had ik echt zin om der van de boot te gooien, wat een stank voor dank. De 4 dronken Amerikanen waren nog niet klaar met drinken, nee hoor, die bestelde gewoon weer rumpunch. Ik werd nog geïrriteerder, hoe kan de bemanning hun nou alsnog drank geven, na alles wat er gebeurd was. Ik vroeg het na, de bemanning waren de mensen gewoon aan het beneppen, ze deden 1/2 druppels rum in het glas voor de geur en aroma en voor de rest was het gewoon sap, haha net goed. Champagne kregen ze ook niet meer en zo kwam er een einde aan dit geweldige avontuur met een gekke twist. We hebben bij The Palms nog even wat kleins gegeten en zijn toen richting huis gegaan. Helden, zo voelde we ons. Ik was een beetje verbrand dus ik smeerde mij in met mijn nieuwe aftersun en je raad nooit waar die naar rook... Rumpunch🥹

Liefs mij🌸